Toimintaa ja harrastuksia pitbullin kanssa.

Amerikanpitbullterrieri on reipas työkoira, jonka kanssa on helppo ja hauska harrastaa jos jonkinlaista toimintaa. Aktiivisena ja atleettisena koirana pitbull nauttii urheilullisista harrastuksista. Pitbullin kanssa voit harrastaa kotona tai oman kaveriporukan kanssa, mutta Suomessa on myös SATHY yhdistys, joka järjestää erittäin paljon toimintaa pitbulleille. Tällä sivulla on kerrottu muutamista harrastusmuodoista.

Taakanveto™

Taakanveto on tarkoitettu työkoirille, henkisesti ja fyysisesti vahvoille koirille, jotka kaipaavat haastavaa tekemistä ja harrastetta. Taakanveto on erinomainen harrastusmuoto sekä koiralle että omistajalle. Taakanveto vaatii paljon, mutta myös antaa paljon. Taakanvetoa voit harrastaa pitbullisi kanssa SATHY ry.:n järjestämissä tapahtumissa ja treeneissä. Pitbullit hallitsevat taakanvedon mestaruuksia ja parhaita sijoja yli 90 % ympäri maailman, näin myös Suomessa.
Lue lisää taakanvedosta tästä linkistä.

Terapiakoiratoiminta

SATHY ry. aloitti ensimmäisenä Suomessa virallisen terapiakoiratoiminnan ja toimii hyvänä esimerkkinä myös muille koirayhdistyksille.
SATHY ry. toi terapiakoiratoiminnan Suomeen Yhdysvalloista ja käynnisti terapiakoiratoiminnan nykyiseen muotoonsa 1990-luvun alussa. Terapiakoiratoiminnan moottorina toimivat aktiiviset työkoiraharrastajat, jotka ovat tutustuneet Yhdysvalloissa nimenomaan työkoirien varassa toimivaan terapiakoiratoimintaan. Terapiakoirien omistajiksi ovat ilmoittautuneet sellaiset henkilöt, joiden koirat ovat varmoja ja luotettavia. Koirat ovat erittäin tottuneita toimimaan ihmisten kanssa ja työkoiratausta takaa jo itsessään moneen muuhun koirarotuun verrattuna erittäin rauhallisen ja tasaisen luonteen.
Kaikille terapiakoirakokelaille tehdään aina SATHY ry.:n terapiakoirakouluttajien toimesta virallinen terapiakoiraluonnetesti. Tästä selviää voiko aloittaa varsinaisen terapiakoirakoulutuksen. Testissä katsotaan, että kokelaskoiralla on tasainen luonne ja että koira on kärsivällinen ja ystävällinen, olematta kuitenkaan flegmaattinen. Tällä hetkellä sekä Suomessa että Yhdysvalloissa kaikkein suosituin terapiakoiratoimintaa harjoittava rotu on amerikanpitbullterrieri. Eikä mikään ihme, sillä pitbull sopii ihmisrakkaan ja reippaan luonteesta puolesta erinomaisesti nimenomaan ihmisläheiseen terapiakoiratyöhön.
Lue lisää terapiakoiratoiminnasta tästä linkistä.

Voimaveto™

Voimavedossa koirat vetävät köyttä väliseinän kummaltakin puolelta näkemättä toisiaan. Köysi tulee pystyyn asetetun levyn läpi jossa on köydelle sopiva reikä. Koirat eivät ole katsekontaktissa toisiinsa missään vaiheessa kisaa. Kyse ei ole siis mistään henkien taistosta vaan koirien omasta köydenvedosta! Voimavetoa voit harrastaa pitbullisi kanssa SATHY ry.:n järjestämissä tapahtumissa ja treeneissä. Voimaveto sopii erinomaisesti amerikanpitbullterrierille, sillä pitbull on vahva koira, joka mielellään vetää patukasta.
Lue lisää voimavedosta tästä linkistä.

Korkeushyppy

Koirien korkeushypyssa koirat hyppäävät korkeutta, ylittäen eteensä tulevan esteen. Handleri ei saa avustaa koiraa muuten kuin kehottamalla hyppäämään ja näyttämällä viehettä. Elävän vieheen käyttö on kieletty. Koiraa ei saa esim. nostaa esteen yli vaan koiran tulee itse vapaaehtoisesti hypätä esteen yli. Jos esteenä ollut puomi, rima tms. tippuu, on hyppy hylätty. Koira saa yrittää hypätä samaa korkeutta niin kauan, kuin sen kisan tuomari antaa. Koirien korkeushyppy on SATHY ry.:lle kopioitu USA:sta, jossa kisailua kutsutaan nimellä High Jump. High Jump on USA:ssa erittäin suosittu laji amerikanpitbullterriereiden keskuudessa. Pitbullien hallussa on kaikki korkeushyppyennätykset ympäri maailman.
Lue lisää korkeushypystä tästä linkistä.

Hang Time

Hang Time eli patukasta roikkuminen on erittäin suosittu harrastus pitbullien keskuudessa. Tästä lajista järjestetään Euroopassa, Puolassa vuosittain mestaruuskisat ja voittaja on se, joka roikkuu patukassa pisimmän aikaa, otteen välillä herpaantumatta. Suomessa Hang Timea voi harrastaa omalla pihalla tai SATHY ry.:n APBT SF klubin järjestämissä pitbull-tapahtumissa. Hang Time soveltuu pitbulleille hyvin, sillä pitbull tyypillisesti tykkää roikkua patukasta.

Pituushyppy

Suomessa tätä lajia ei vielä tavata, mutta Yhdysvalloissa pieni ryhmä pitbulleja jo harrastaa tätä mielenkiintoista urheilulajia. Koiran täytyy hypätä pituutta niin pitkälle kuin pääsee, ja pisimmälle hypännyt koira on voittaja. Pitbull soveltuu pituushyppyyn erinomaisesti atleettisuutensa tähden. Ehkä näemme pituushypyn SATHY ry.:n tapahtumissa jo lähiaikoina.

Agility

Agility vaatii koiralta urheilullisuutta, ketteryyttä ja nopeutta - näitä kaikkia löytyy pitbullilta runsain mitoin. Agility sopii pitbullille erinomaisesti, mutta koska kaikki pitbullit eivät välttämättä tule toimeen muiden koirien kanssa, voi agilityn harrastaminen jäädä kotipihan esteiden ylittämiseen.

Suojelu

Amerikanpitbullterrieri ei ole sopiva koira harrastamaan suojelua. Pitbull ei ole vahtikoira tai vartiokoira, eikä ole sellainen koskaan ollutkaan. Pitbull ei omaa esimerkiksi paimenkoirille tyypillistä luontaista epäluuloa ihmisiä kohtaan, eikä tällaista ole pitbullin päähän mitään syytä istuttaakaan. Vertailuna voitaisiin sanoa että urheiluauto ei ole paras maastoauto ja päinvastoin. Suojeluharrastukseen soveltuvat parhaiten aivan muut koirat, kuin pitbullit.